Урок №26                            Біологія 8 клас                                                                                                                        

Тема : Виділення кінцевих продуктів метаболізму – важливий етап обміну речовин . Будова сечовидільної системи людини .

Мета :

Навчальна:  Ознайомити учнів з анатомо – фізіологічними особливостями сечовидільної системи , спираючись на знання учнів про органи виділення тварин; розкрити зв'язок між будовою та функціями органів виділення ; схарактеризувати процес утворення сечі , механізм регуляції сечовиділення ; розкрити роль нирок у здійсненні водно – сольового обміну .

Розвиваюча: створити умови для розвитку інтелектуальних умінь учнів ; уміння аналізувати,порівнювати, узагальнювати, вирішувати проблему,висувати  гіпотези, виділяти головне, робити самостійні висновки ; створити умови для розвитку умінь учнів  ; продовжити формування уміння працювати з підручником і додатковою літературою .

Виховна : виховувати  такі якості, як дисциплінованість, організованість, відпо-відальність;   інтерес до предмета біології .


Міжпредметні зв'язки  : основи здоров'я , фізика , хімія .

Терміни та поняття : нирка , нефрон , сечовід , сечовий міхур , сечівник , первинна сеча , вторинна сеча .

Обладнання :  фотографії , картинки , плакати .
                                                   
                                                          Хід уроку
І. Організаційний етап .

ІІ.   Актуалізація навчальної діяльності .
Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють перші дві колонки таблиці
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?





ІІІ .Мотивація навчальної діяльності .
Хірурги, що видаляли камені з нирок, були ще в часи Гіпократа ( VI-V ст.до н.е ) Ці люди називалися " каменесіками"
З 2006 року відмічається День нирки ( другий четвер березня ).
Щодоби нирки всіх мешканців планети виробляють 4,5 мільйони кубометрів сечі. Зібрана разом вона змогла би на 30 хвилин замінити потоки води Ніагарського водоспаду. І був би Ніагарський «уриноспад».
Людська нирка важить усього 120–150 грамів, але цей орган виконує величезну, надзвичай- но важливу роботу. Протягом 7–10 хвилин уся кров, наявна в організмі, проходить через нирки й звільняється від шкідливих баласто- вих речовин. За добу через нирки проходить 1800 літрів крові.

ІV. Вивчення нового матеріалу .
Нирки – основний орган виділення ( екскреція ).
-         Які ще органи людини виконують видільну функцію ?
                                   Органи сечовидільної системи
1.нирки
2.сечоводи
3. сечовий міхур
4. сечівник
                                         Будова нирки
1.     Два шари —а) зовнішній кірковий – є нефрони ( основна одиниця нирок)           б)внутрішній мозковий -  є збірні трубочки , які формують ниркові пірамідки , які відкриваються в ниркові чашки , що об’єднуються в ниркову миску .
2.     Ниркови артерії і ниркові вени
                                                              Сечовий міхур
1. Місткість   0,5–1,0 л.
2. Є коловий м’яз-затискач (сфінктер)
3. Для накопичення і виведення сечі .
4. Центр сечовипускання – крижовий відділ спинного мозку .
                                                 Будова нефрона ( Понад 1млн.)
1. Капсула  , а в середині клубочок .
2. Звивисті канальці з петлею .
- Замалювати будову нефрону .
                                           Утворення сечі
1.Фільтрація 
А)у клубочку  під тиском 70-80 мм.рт.ст утворюється первинна сеча150-180 л.
Б) Первинна сеча – відфільтрована плазма без білків .
2. Реабсорбція
А) у звивистих канальцях – утворюється вторинна сеча 1,5 л.
Б) 99, 2 % первинної сечі повертається у кров
В) Вторинна сеча – сечовина , сечова кислота , аміак , солі , пігменти , вода .
Здорові нирки фільтрують близько 1200 мл крові за хвилину.
З-поміж усіх органів нирки людям пересаджують найчастіше.
Інколи в людини під час ембріонального розвитку може формуватися додаткова нирка.

V. Узагальнення знань учнів
1. Що таке виділення?
 2. Назвіть основні шляхи виділення.
3. Що таке сечовидільна система?
 4. Назвіть органи сечовидільної системи. 5. Що таке нефрони?
6. Назвіть основні механізми сечоутворення.
7. Яке біологічне значення мають процеси виділення?
 8. Опишіть будову й функції сечовидільної системи
 9. Як будова нефронів взаємопов’язана з їхніми функціями?
10. Яку роль виконують нирки у здійсненні водно-сольового обміну?

VІ.  Підведення підсумків .
Поміркуйте !!!
1.     Запропонуйте своє пояснення того факту, що існує кілька шляхів виведення продуктів обміну речовин з організму людини.
2.     У сечі виявлено білок. Який процес утворення сечі порушений?
3.     Чому влітку, коли дуже спекотно, поту виділяється більше, ніж сечі, а взимку — навпаки?

Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють перші дві колонки таблиці
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?




VІІІ. Домашнє завдання .

§24

0 коммент.:

Загальна кількість переглядів сторінки

Яндекс.Метрика Рейтинг@Mail.ru

Архів блогу

На платформі Blogger.

Архів ↓