Урок №45               Біологія 8 клас                                                                                                                    
Тема : Зорова сенсорна система людини . Лабораторне дослідження : 
Виялення сліпої плями на сітківці ока .

Мета :

Навчальна :  ознайомити учнів з особливостями будови й функціонування зорової сенсорної системи ; розкрити взаємозв’язок між будовою та функціями ока; поглибити знання про значення сенсорних систем для людини .

Розвиваюча : створити умови для розвитку інтелектуальних умінь учнів ; уміння аналізувати,порівнювати, узагальнювати, вирішувати проблему, висувати  гіпотези, виділяти головне, робити самостійні висновки ; створити умови для розвитку умінь учнів  ; продовжити формування уміння працювати з підручником і додатковою літературою .

Виховна :  виховувати  такі якості, як дисциплінованість, організованість, відпо-відальність;   інтерес до предмета біології .


Міжпредметні зв'язки  : основи здоров'я ,   історія , мистецтво , зарубіжна література.

Терміни та поняття : рецептори , сенсорна система , аналізатори .

Обладнання : малюнки підручника .
                                      
                                                       Хід уроку .

І . Організаційний етап .

ІІ. Перевірка домашнього завдання .
1. Що таке сенсорна система?
2. Які частини виділяють у сенсорній системі?
3. Що таке рецептор?
4. Які сенсорні системи є в людини?
5. Що таке адаптація сенсорних систем та яке її значення?
ІІІ. Актуалізація опорних знань   мотивація навчальної діяльності.
Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють перші дві колонки таблиці
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?





ІV. Мотивація навчальної діяльності.
·        Чутливість людського ока така велика, що за ідеальних умов видимості воно могло би побачити вночі з вершини високої гори світло палаючого сірника на відстані 80 кілометрів.
·        Щодня під час неспання наші очі перебувають у заплющеному стані 30 хвилин… під час кліпання.
·        Жінки кліпають приблизно вдвічі частіше, ніж чоловіки.

V . Вивчення нового матеріалу .
Близько 90 % усієї інформації про навколишній світ людина отримує завдяки зору.
Зорова сенсорна систем складається з трьох частин: периферичної, провідникової та центральної. Периферичною частиною зорового аналізатора є орган зору — око. Провідникова його частина представлена зоровим нервом. Центральна частина зорового аналізатора — зорова зона — міститься в корі потиличних часток головного мозку.
                                                Будова ока
1.Зовнішня , білкова або склера – з колагеновими волокнами .
А) Передня частина склери – рогівка ( є механорецептори) .

2.Судинна оболонка
А) Райдужна оболонка – є пігмент меланін , є зіниця

Б) Війкове тіло - підтримує кришталик
В) Кришталик – двоопукла лінза
Г) Склисте тіло
Д) Власне судинна оболонка – кровоносні судини
3. Сітківка
А) Чорний пігмент фусцин ( поглинає світлові промені , усуває відблиски )
Б) Фоторецептори
Колбочки —   сприймають яскраве світло й кольори. (У сітківці ока людини є три типи колбочок. Колбочки першого типу реагують переважно на червоний колір, другого — на зелений, третього — на синій.)
Крім людини, три типи колбочок у сітківці мають тільки людиноподібні мавпи. В інших мавп у сітківці міститься тільки два типи колбочок, які сприймають тільки синій та червоний кольори.
Палички — рецептори присмеркового зору.
У паличках є зоровий пігмент родопсин. Вони сприймають весь спектр видимого світла й добре працюють в умовах сутінкового освітлення. Проте кольори палички не розрізняють.
В) Сліпа пляма – місце виходу зорового нерву , відсутні фоторецептори .
Г) Жовта пляма - зона найкращого бачення ( переважно колбочки )
                             Допоміжний апарат ока
1.Брови
2.Повіки
3. Кон’юнктива
4. Слізний апарат
Американський біохімік Вільям Фрей досліджував сльози. Він установив, що «емоційні» сльози містять більше білка, ніж сльози рефлекторні. Емоційні сльози можуть виникати не лише за певних емоційних станів, а й за ушкодження нервів, що відповідають за появу рефлекторних сліз. Згідно з уявленнями Вільяма Фрея, сльози видаляють з організму токсичні речовини, які утворюються під час стресових ситуацій. Сльози певною мірою урівноважують гарне самопочуття людини. Діти, які через хворобу позбавлені здатності виділяти сльози під час плачу, мають дуже низьку опірність до емоційних стресів.

VІ . Узагальнення знань учнів .
1.Лабораторне дослідження: виялення сліпої плями на сітківці ока .
2. 1. Яку функцію виконує кришталик?
2. Який елемент ока сприймає зображення?
3. Як відбувається акомодація ока?
4. Які структури є допоміжним апаратом ока?
5. Які компоненти входять до складу очного яблука?
6. Які клітини входять до складу сітківки?
7. Чому палички сітківки можуть працювати за набагато слаб-
шого освітлення, ніж колбочки?
8. Як око сприймає кольорове зображення?

VIІ . Підведення підсумків .
Поміркуйте !!!
-         Науковці Великої Британії, США, Японії створили штучну сітківку ока й успішно її імплантують. Британські вчені вирощують у лабораторних умовах очне яблуко. Японські медики використали стовбурову клітину, вилучену з рогівки ока, щоб виростити нову рогівку й інші компоненти ока. Який вплив на розвиток медицини мають ці наукові досягнення?
-         Висловте аргументовану думку (з точки зору фізіології) щодо моди
на вузькі брови або на заміну їх татуажем, що є доволі популярним серед
сучасних дівчат.

Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють третю  колонку таблиці
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?




VІІ . Повідомлення домашнього завдання
§42


0 коммент.:

Загальна кількість переглядів сторінки

Яндекс.Метрика Рейтинг@Mail.ru

Архів блогу

На платформі Blogger.

Архів ↓