Урок №44                     Біологія 8 клас                                                                                                                          
Тема : Загальна характеристика сенсорних систем організму людини .

Мета :

Навчальна : ознайомити учнів із сенсорними системами людини , спираючись на знання учнів про сенсорні системи тварин  , зокрема ссавців ; дати уявлення про аналізатори як системи , що сприймають зміни внутрішнього та зовнішнього середовища ; розкрити загальне значення сенсорних систем у житті людини .

Розвиваюча : створити умови для розвитку інтелектуальних умінь учнів ; уміння аналізувати,порівнювати, узагальнювати, вирішувати проблему, висувати  гіпотези, виділяти головне, робити самостійні висновки ; створити умови для розвитку умінь учнів  ; продовжити формування уміння працювати з підручником і додатковою літературою .

Виховна :  виховувати  такі якості, як дисциплінованість, організованість, відпо-відальність;   інтерес до предмета біології .

Міжпредметні зв'язки  : основи здоров'я , природознавство , історія .

Терміни та поняття : рецептори , сенсорна система , аналізатори .

Обладнання : малюнки підручника .
                                      
                                                           Хід уроку .
І . Організаційний етап .

ІІ. Актуалізація опорних знань   мотивація навчальної діяльності.
Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють перші дві колонки таблиці
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?




ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Людина живе у світі, який постійно змінюється. І щоб нормально існувати в цьому мінливому середовищі, їй потрібно постійно отримувати інформацію. Хто стоїть поряд? Яка машина подала звуковий сигнал? На якому магазині є напис «Продукти»? Куди поставити ногу, щоб не послизнутися? Яке на смак це морозиво? Про все це людина дізнається завдяки своїм органам чуттів, які науковою мовою називають сенсорними системами, або аналізаторами.

ІV . Вивчення нового матеріалу .
СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (від лат. Sensus [сенсус] — відчуття), або АНАЛІЗАТОРИ— особливі чутливі системи, які сприймають, аналізують і переробляють інформацію про зміни навколишнього середовища та внутрішнього стану організму й забезпечують зв’язок організму з довкіллям.
Часто говорять про п’ять органів чуттів людини, а інколи згадують і так зване «шосте» чуття. Однак насправді сенсорних систем у людини більше.
Серед сенсорних систем людини виділяють такі:

 • зору;

 • слуху;
 • рівноваги;
 • смаку;
 • нюху;

 • дотику; 
 • руху;

 • температури;                             
 • болю

                                                 Будова сенсорних систем



                                                        Типи рецепторів



                                  Загальні властивості сенсорних систем.
Адаптація — здатність сенсорних систем пристосовувати рівень своєї чутливості до інтенсивності подразника.
Взаємокомпенсація – відшкодування функції однієї сенсорної системи за рахунок інших .

V . Узагальнення знань учнів .
1. Що таке сенсорна система?
2. Які частини виділяють у сенсорній системі?
3. Що таке рецептор?
4. Які сенсорні системи є в людини?
5. Що таке адаптація сенсорних систем та яке її значення?

VI . Підведення підсумків .
Поміркуйте !!!
-Поясніть вислів Дені Дідро: «Наші відчуття — це клавіші, по яких б’є довкілля». 
-Чи можна вважати, що складніші рецептори виконують складнішу роботу? Чому?
-Німецький композитор Людвіг ван Бетховен після цілковитої втрати слуху написав ще такі геніальні твори, як Симфонія № 9 й «Урочиста меса». Він «слухав» свою гру на роялі за допомогою тростини, один кінець якої тримав у зубах, а іншим торкався рояля. Поясніть, чому композиторові вдавалося «почути» мелодію.

Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють третю  колонку таблиці
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?




VІІ . Повідомлення домашнього завдання

§41

0 коммент.:

Загальна кількість переглядів сторінки

Яндекс.Метрика Рейтинг@Mail.ru

Архів блогу

На платформі Blogger.

Архів ↓