Урок №35                  Біологія 8 клас                                                                                                               
Тема : Робота м'язів та причини їхньої втоми . Лабораторне дослідження : розвиток втоми при статичному і динамічному навантаженні ; вплив ритму на розвиток втоми .

Мета :

Навчальна :  ознайомити учнів із властивостями м'язів людини ; сформувати поняття про механізм скорочення м'язів , розкрити механізм роботи та втоми м'язів ; дослідити розвиток втоми м'язів при статичному і динамічному навантаженнях , вплив ритму і навантаження на розвиток утоми м'язів ; виявити умови роботи м'язів , що сприяють підвищенню працездатності м'язів .

Розвиваюча : створити умови для розвитку інтелектуальних умінь учнів ; уміння аналізувати,порівнювати, узагальнювати, вирішувати проблему,висувати  гіпотези, виділяти головне, робити самостійні висновки ; створити умови для розвитку умінь учнів  ; продовжити формування уміння працювати з підручником і додатковою літературою .

Виховна :  виховувати  такі якості, як дисциплінованість, організованість, відпо-відальність;   інтерес до предмета біології .


Міжпредметні зв'язки  : основи здоров'я , фізика , фізична культура .

Терміни та поняття : сила напруження , витривалість , тонус , втома м'язів , статична та динамічна робота м'язів   .

Обладнання : малюнки підручника , таблиця будова скелета ссавців .
                                    
                                                     Хід уроку .
І . Організаційний етап .

ІІ. Перевірка домашнього завдання .
1. Назвіть основні групи скелетних м’язів.
2. У чому полягає особливість мімічних м’язів?
3. Назвіть м’язи: а) голови; б) тулуба; в) кінцівок.
4. Які функції виконують м’язи живота?
5. Назвіть м’язи, що беруть участь у дихальних рухах.
6. Які м’язи згинають і розгинають руку в ліктьовому суглобі? До якої
групи м’язів вони належать?
7. Які м’язи, що особливо розвинені в людини, дають змогу тримати тіло у вертикальному положенні?

ІІІ. Актуалізація навчальних знань .
Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють перші дві колонки таблиці
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?




IV . Мотивація навчальної діяльності .
-         Норма рухової активності — 7–10 км (10 000– 14 000 кроків) на день.
-         Найдужчий м’яз у людському організмі — язик.
-         Фізіологами встановлено, що людина може зусиллям волі витратити тільки 70 % своєї м’язової енергії, а інші 30 % — резерв на випадок надзвичайних обставин. Як приклад наведемо випадок у мордовському селі. Там пізно вночі на жінку напав вовк. Потерпіла лівою рукою відтягнула нижню щелепу вовка, а праву проштовхнула в пащу й схопила його за язик. Звір припинив пручатися, й у такий спосіб жінка тягла вовка за язик більше пів-
кілометра до свого будинку, де й убила його важким дверним засувом.

V . Вивчення нового матеріалу .
                                  Фізичні властивості м’язів
Сила м’яза  - Величина максимального напруження, яке може розвинути м’яз.
Вона залежить від маси м’яза, кількості одночасно збуджених волокон, частоти нервових імпульсів, що надходять до м’яза
Швидкість скорочення м’яза - яка визначається часом, за який м’яз скорочується й розслаблюється.
Залежно від швидкості скорочення розрізняють повільні та швидкі м’язи
Витривалість м’яза -  Здатність м’яза тривалий час підтримувати заданий ритм роботи
Тонус м’яза -  Стан постійного незначного напруження м’яза.      
Він забезпечує підтримку постави й фіксацію внутрішніх органів. Визначається природними властивостями м’яза і впливом нервової системи



                     
 
 Під час статичної роботи стомлюються не самі м’язи, а нервові центри, клітини яких більше не можуть виробляти нові сигнали для м’язів.
Під час динамічної роботи стомлення м’язів настає внаслідок нестачі кисню, зменшення утворення енергії та накопичення продуктів розпаду.
Теорія, що пояснює механізм скорочення м’язів, називається теорією ковзання. Згідно з цією теорією послідовність скорочення м’язового волокна можна відобразити такими тезами:
– у спокої товсті нитки міозину розміщуються між тонкими нитками актину;
– скорочення м’язів починається зі збудження м’язових волокон нервовими імпульсами;
– за допомогою поперечних містків у присутності йонів Са2+ відбувається втягування тонких ниток актину в проміжки між товстими нитками міозину;
– довжина м’язового волокна при цьому зменшується, спричиняючи скорочення м’яза;
– скорочення м’язів відбувається за рахунок енергії АТФ.
-Розповідь про дослідження Сєченова – активний відпочинок .

VІ . Узагальнення знань учнів .
Лабораторне дослідження
Розвиток втоми при статичному й динамічному навантаженні. Вплив ритм у й навантаження на розвиток втоми .
Мета роботи: розвивати уміння характеризувати розвиток втоми.
Обладнання: гантелі масою 3 і 5 кг ( портфелі ), годинник із секундною стрілкою.
Хід роботи
1. Візьміть у руки гантелі масою 3 кг, підніміть їх до рівня плеча й утримуйте до настання втоми.
Час здійсненої статичної роботи зафіксуйте.
2. Після відновлення м’язів (через 5 хв) візьміть ті самі гантелі й ритмічно піднімайте та опускайте їх. Час здійсненої динамічної роботи запишіть.
3. Для дослідження впливу навантаження спочатку виконуєте вправу на згинання руки з гантелею масою 3 кг, а після відпочинку – з гантелею 5 кг. За якого навантаження швидше розвивається втома й чому?
4. Для дослідження впливу ритму на розвиток втоми згинаєте руку з гантелею в повільному темпі, через деякий час – у середньому, а згодом – у швидкому. За якого ритму діяльності швидше розвивається втома м’язів?
5. Підсумок роботи.

VI І. Підведення підсумків .
Поміркуйте !!!
-         Чому під час ручного прання білизни спина втомлюється більше, ніж руки?
-         Чи погоджуєтеся ви з поширеною думкою, що найкращим способом відновлення працездатності є повний спокій (лежання на дивані, сидіння у кріслі тощо)? Дайте аргументовану відповідь.
Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють третю  колонку таблиці
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?




V . Повідомлення домашнього завдання
§32
Виконайте проект на тему:
 Гіподинамія — ворог сучасної людини
Або

 Рухова активність — основа фізичного здоров’я.

0 коммент.:

Загальна кількість переглядів сторінки

Яндекс.Метрика Рейтинг@Mail.ru

Архів блогу

На платформі Blogger.

Архів ↓