Урок №39                    Біологія 8 клас                                                                                                                       

Тема : Головний мозок людини : стовбурова частина , мозочок . Лабораторне дослідження : Вивчення будови спинного та головного мозку людини .

Мета :

Навчальна : Ознайомити учнів з особливостями зовнішньої та внутрішньої будови головного мозку , спираючись на знання про головний мозок тварин , зокрема ссавців ; схарактеризувати його відділи ; розкрити взаємозв’язок між будовою та функціями головного мозку .

Розвиваюча : створити умови для розвитку інтелектуальних умінь учнів ; уміння аналізувати,порівнювати, узагальнювати, вирішувати проблему, висувати  гіпотези, виділяти головне, робити самостійні висновки ; створити умови для розвитку умінь учнів  ; продовжити формування уміння працювати з підручником і додатковою літературою .

Виховна :  виховувати  такі якості, як дисциплінованість, організованість, відпо-відальність;   інтерес до предмета біології .


Міжпредметні зв'язки  : основи здоров'я  .

Терміни та поняття : спинний мозок , спинномозковий канал , вставні нейрони , рефлекторна та провідникова функції спинного мозку  .

Обладнання : малюнки підручника , таблиця будова скелета ссавців .
                                      
                                         Хід уроку .
І . Організаційний етап .

ІІ. Перевірка домашнього завдання .
1. Яку форму й розміри має спинний мозок?
2. Які оболонки вкривають спинний мозок?
3. Скільки пар спинномозкових нервів є в людини?
4. Які функції виконує спинний мозок?

ІІІ. Актуалізація навчальних знань .
Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють перші дві колонки таблиці
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?




IV . Мотивація навчальної діяльності .
-         Мозок на 80 % складається з води.
-         Людський мозок складається з 10 мільярдів нервових клітин і має здатність запам’ятовувати 86 мільйонів одиниць інформації.
-         У головному мозку людини відбувається за одну секунду 100 000 хімічних реакцій.
-        
     Починаючи із тридцятого року життя в людини щодня гине 30–50 тисяч нервових клітин, зменшуються основні розміри мозку. У чоловіків маса мозку максимальна у 20–29 років, у жінок — у 15–19.

V . Вивчення нового матеріалу .
-         Назвати відділи нервової системи ?
-         Що відноситься до ЦНС ?
-         Скільки черепно-мозкових нервів відходить від мозку ?
-         Які оболонки вкривають спинний мозок ?
Маса головного мозку людиноподібних мавп становить у середньому: у шимпанзе – 420 г, горили – 500 г. У таких велетнів, як індійський слон чи синій кит, вона значно більша – відповідно 5000 г та 7000 г. Маса головного мозку в різних людей може істотно відрізнятись, однак це не впливає на їхні інтелектуальні здібності. Наприклад, мозок видатного вченого-хіміка Дмитра Менделєєва важив 1571 г, а поета Джорджа Байрона – 2238 г.
1.Є біла і сіра речовина .
- Що таке біла і сіра речовина ?
2. Є чотири шлуночки які заповнені ліквором (100–150 мл ) .
3. Три оболонки .
                             Відділи головного мозку
1.Стовбур мозку
А) Довгастий мозок - Регулює дихання, травлення й обмін речовин, рухові та захисні рефлекси. Забезпечує зв’язок спинного й головного мозку.
У довгастому мозку, як і в інших відділах стовбура головного мозку, розташована ретикулярна формація – дифузне скупчення нервових клітин різного виду і розміру з довгими та дуже розгалуженими короткими відростками. Ретикулярна формація тягнеться від спинного мозку через стовбурову частину і далі – до переднього мозку, зв’язуючи їх між собою. Через неї «просіюється» вся інформація, що має надійти до півкуль кінцевого мозку. Ретикулярна формація відіграє важливу роль у регуляції збудливості й тонусу всіх відділів центральної нервової системи.

Б) Міст - регулює рефлекторну діяльність органів смаку та слуху, слинних і сльозових залоз, окорухових, жувальних та мімічних м’язів обличчя , проходять провідні шляхи, що несуть імпульси у висхідному та низхідному напрямках

В) Середній мозок (складається з ніжок мозку та чотиригорбкового тіла )-  бере участь у регуляції рухів і пози, м’язового тонусу, станів неспання і сну, виникнення емоцій .

2. Мозочок (складається із двох півкуль, зв’язаних між собою  черв’яком ) - координація рухів .

3. Проміжний мозок .

VІ . Узагальнення знань учнів .
Лабораторне дослідження : Вивчення будови спинного та головного мозку людини .

VI І. Підведення підсумків .
Поміркуйте !!!

1. Чому довгастий мозок називають «великою дорогою»? Чому його пошкодження небезпечне для життя? 2. Чим можна пояснити, що довгастий мозок, міст і середній мозок, крім рефлекторної, мають ще й провідникову функцію, а мозочок – переважно рефлекторну?

Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють третю  колонку таблиці
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?




V . Повідомлення домашнього завдання

§39

0 коммент.:

Загальна кількість переглядів сторінки

Яндекс.Метрика Рейтинг@Mail.ru

Архів блогу

На платформі Blogger.

Архів ↓