Урок №27                                                                                                                   Біологія 6 клас









Тема : Кореневі системи. Видозміни кореня .
Мета:
Навчальна :  Ознайомити учнів з різноманітністю коренів  і типами 
кореневих систем ; ознайомити учнів з   видозмінами кореня  
удосконалювати навички роботи з гербарієм рослин .

Розвиваюча : Розвивати уміння визначати кореневі системи за зовнішнім виглядом ; розвивати критичне і творче мислення , вміння працювати у парах і групах , спостережливість , вміння роботи з натуральними об’єктами .

Виховна : Виховувати любов до природи , бажання оберігати її красу ,  інтерес до предмета біології



Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Терміни та поняття:  Головний, бічний, додатковий корені , стрижнева та мичкувати коренева система , видозміни коренів . 

Обладнання : таблиці «Корінь, його будова», «Видозміни кореня»,  гербарій рослин з різними кореневими системами, муляжі видозмін кореня ; презентація.

Хід уроку
 
І. Організаційний момент
  (Перевірка необхідного на урок)

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності .

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Прочитати листа від дівчинки Марійки.
Шановні учні 6 класу , пише вам дівчинка Марійка . До мене дійшли слухи , що ви добре знаєте і любите біологію .  Допоможіть мені знайти відповідь на два запитання .
1.     Влітку я була у гостях у дідуся з бабусею. У них був великий город. Бабуся вирощувала на городі багато різних рослин. А я любила допомагати бабусі. У мене була своя грядка, на якій  я  посадила горох. А поруч бабуся посіяла пшеницю. 

Пшениця повинна була дати зернятка для курочок.     Щодня  я ходила до грядок, але там нічого не зростало. «Може насіння загинуло?» - подумала  я .  Я розрила землю і побачила, що з круглої горошини з'явилося щось подібне до паросточка , але зростав він не вгору а вниз. 

«Значить, це корінець»- вирішила  я . «Зарий мене швидше» - раптом почула  я тоненький голосок. «Мені дуже незатишно».   Пройшов  деякий час, і над грунтом на обох грядках  зійшли сходи .  Коли вони стали великими я знову вирішила  поглянути, що ж стало з   тонкими корінцями.  

Обережно розрила землю і побачила, що в горошини корінь подовжився, став товщим, добре помітним, а від нього, як від стрижня відходить безліч інших коренів.  Коріння в пшениці теж виросло, але вони були однакові і їх було дуже багато, цілий пучок.

Чому такі різні корені у пшениці і гороха ? Допоможіть з'ясувати .

2.     Допоможіть знайти на цих малюнках корінь .
 Перед дітьми фотографії рослин : морква , буряк , повитиця , баньян , орхідея , петрушка
На яких фотографіях зображені корені ?
До наших рослин ми повернемось у кінці уроку і перевіримо , чи правильно ми вказали на корені рослин .
-         Записати тему уроку .

Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють перші дві колонки таблиці
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?




ІV. Повідомлення теми і мети уроку
                                              Види коренів
-         Діти самостійно читають про види коренів , підписують малюнок , а потім іде обговорення .

           
 Коренева система – це вся сукупність коренів рослин .





-         Розгляньте малюнок , чим відрізняються кореневі системи цих рослин?

            
-         Робота у групах :

На ваших партах лежать гербарії  , визначте яка коренева система у даних рослин , з яких коренів вона утворена ?
-         Яка коренева система краще закріплює рослину у ґрунті?
-         Яка коренева система ефективніше всмоктує поживні речовини з ґрунту? Чому?
-         Згадайте які функції виконує корінь ?
( Діти дають першу відповідь до листа Марійки )
В залежності від того , які функції виконує корінь він може видозмінюватись .
                                            
                                            Видозміни кореня:
1.     Коренеплід — накопичуються запасні поживні речовини .   ( буряк, морква, редька, петрушка, редис ) .
А щоб дізнатися у яких рослин коренеплід відгадайте загадки .

Маленька, червоненька,
Із хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають.
(Редиска)
Ріпу колись сіяли з рота. Справа в тому, що у ріпи дуже дрібне насіння: у 1 кг їх більше мільйона, і вручну їх просто не розкидати. Однак і плювати - справа не проста, тому кращі "плювальщикі" цінувалися і шанувалися в народі.

В полі хороше мені
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець?                        
Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю,
Цукор відкладаю.
(Буряк)

Сидить панна у світлиці
молода, червонолиця.
Хто до неї завітає —
вітамінами вгощає. (Морква)

Є сусідонька в морквиці,
худорлява, блідолиця.
Добре знають борщ і юшка,
що сусідку звуть … (петрушка).

Коренеплоди , людини використовує не тільки для приготування їжі , вона ними ще лікується .

-         Які корисні та цілющі властивості мають коренеплоди ?
2.     Корені-присоски  -  рослини паразити (повитиця ,  вовчок соняшниковий ,  омела).  
-         Хто такі паразити ?

3.     Опорні корені  - кукурудза , баньян .
На городі молода пишні коси розпліта,
у зелені хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза)

4.     Повітряні корені – орхідея .

VІІ. Узагальнення, систематизація, контроль знань і вмінь учнів

1.Робота у групах :  Упорядкуйте таблицю : встановіть відповідність між назвами рослин , видозмінами кореня , які їм властиві , та їх функціями . Ряди з трьох цифр запишіть у зошиті .
Рослини
Видозміни кореня
Функції  видозмін кореня
1.Баньян
1.Корені – присоски
1.Всмоктування органічних речовин з рослини – хазяїна
2.Буряк
2. Повітряні корені
2.Запас поживних речовин
3.Орхідея
3. Опорні корені
3. Додаткова підтримка стебла
4.Повитиця
4. Коренеплід
4. Поглинання води з повітря .

1.3.3
2.4.2
3.2.4
4.1.1

2. Робота у парах : Знайти і виправити біологічні помилки в тексті .
           Корінь – генеративний орган рослини . Існують різні види коренів : головний і бічні . Від головного кореня відходять додаткові .
Сукупність головного і додаткового кореня – становить кореневу систему . В кореневій системі усіх рослин можна виділити головний корінь . Стрижнева коренева система складається з головного і додаткового коренів . Мичкувата коренева система складається з бічних і додаткових коренів . Опорні корені забезпечують   прикріплення рослини до інших рослин, стін і скель. Рослини , що ростуть на заболочених ґрунтах мають дихальні корені . 

3. Гра хрестики – нулики
Завдання: відшукайте пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі у якій розміщені :
                                             Види коренів
 причіпки
головний
 коренеплід
               мичкувата
 бічні
 дихальні
 стрижнева
додаткові
бульбокорінь
                                         Видозміни кореня
 мичкувата
 стрижнева
 опорні
транспортна
 присоски
 бічні
 причіпки
 головний
 додаткові

VІІІ. Підсумок уроку
 Повертаємось до фотографій рослин з яких починили урок : морква , буряк , повитиця , баньян , орхідея .
На яких фотографіях зображені корені ?
( Діти дають другу відповідь на листа Марійки )

Інтерактивна методика «Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»
Учні заповнюють третю колонку таблиці , проводять обговорення.
Що знаємо?
Про що хочемо дізнатися?
Про що
дізналися?




ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника; дати усні відповіді на запитання в кінці параграфа.



0 коммент.:

Загальна кількість переглядів сторінки

Яндекс.Метрика Рейтинг@Mail.ru

Архів блогу

На платформі Blogger.

Архів ↓